Hula hoop – fitnes trend oslavuje svoj návrat

29.07.2021

Nikdy ste neboli fanúšikom tímových športov a neoslovil vás ani pilates ani joga? V tom prípade máme pre vás jeden tip: Cvičenie, ktoré je zábavné a odbúrava stres – točenie obručou hula hop.

Pravdepodobne ešte poznáte staré drevené obruče, ktoré sa používali na telesnej výchove alebo v materskej škole. Vtedy to bolo veľmi jednoduché, dali sme si obruč okolo pása a hravo sme ňou točili, aj niekoľko minút. Momentálne nadchýnajú tieto farebné obruče aj svet dospelých. Točenie hula hop už nie je iba detskou hrou, ale zábavným cvičením pre celé telo. 

Tento fitnes trend sa dostal do miestnych fitnescentier, ako aj na celosvetové pódiá. Aj hviezdy ako Beyoncé alebo Jennifer Lopez rady používajú obruče pri tanci v rámci svojich vystúpení alebo pri cvičení doma. 

Hula hop – dokážete ňou  ešte točiť?

V 80-tych rokoch bolaveľmi populárna. Odkiaľ však pochádza jej názov?  Skladá z dvoch častí:

  • z havajského tanca = hula 
  • a anglického slova pre obruč = hoop

Kruhové pohyby panvou majú svoj pôvod v tanečných pohyboch pôvodných obyvateľov Havajských ostrovov. Oni takto veľmi podobne tancujú aj bez obruče. 

Trend v čase lockdownu

Opäť hľadáte možnosť, ako sa udržiavať vo forme aj doma? Hula hop je príjemnou alternatívou k nepohodlnej podlahe v obývačke a  prichádza práve včas. 

Keď vás už na home office od dlhého sedenia začne bolieť chrbát, môžete sa na chvíľu postaviť a pár minút kývať bokmi! S obručami  rozhýbete celé telo a znížite hladinu stresu.

Aj v tom najmenšom byte sa nájde miesto na cvičenie s obručou. Pri hula hop neexistujú výhovorky: S domácim tréningom môžete začať okamžite a nemusíte skladať žiadne fitnes zariadenia. Len pár minút tréningu denne môže priniesť zmenu a veľa zábavy. 

Pre koho je vhodné cvičenie?

Obruč  je vhodná pre každého,vysokého, malého, starého mladého.  – neexistujú ľudia ani vekové skupiny, pre ktoré by nebolo cvičenie s pestrými obručami vhodné. Nespornou výhodou je, že cvičenie môžete ľahko spojiť s inými večernými aktivitami:

  • online nakupovanie cez smartfón
  • telefonovanie so svojimi blízkymi
  • čítanie knihy
  • pozeranie seriálu

Neobmedzuje ani z hľadiska priestoru. Je ľahká, v závislosti od modelu sa dá dokonca sklopiť alebo rozobrať ľahko prepravovať. Trénovať môžete aj na čerstvom vzduchu. 

Pracujete v kancelárii? S hula hop môžete cvičiť vždy, keď je vaše telo z dlhého sedenia príliš stuhnuté. Aj držanie tela, ktoré pri písacom stole často zanedbávame, sa vďaka odstredivej sile obruče vráti späť do vzpriamenej polohy.

Výhody cvičenia s hula hop

Jednou z výhod cvičenia s obručou je zábava. S vhodnou hudbou v ušiach a trochou cviku vám kývanie bokmi prinesie aj nový impulz do vášho každodenného života. 

Vďaka takzvanému „hoopingu“ budete ohybnejší. Bez ohľadu na vek: Cvičením s obručou bude váš trup výrazne flexibilnejší. Spevní sa brušné a chrbtové svalstvo. Pohyby, ktoré vytvárame iba pri hula hope, podporia vašu výdrž. Točenie s obručou  nám prináša aj veľa ďalších pozitívnych účinkov. Tento trendový šport pomáha aj pri chudnutí. 

Niektorí tvrdia, že tento typ  cvičenia  má meditatívny účinok. Konštantné pohyby podporujú koordináciu a rovnováhu. Stimuluje sa cirkulácia krvi a zlepší krvný obeh.

Dôvody, prečo by ste mali začať cvičiť s hula hop: 

  • Zábavné cvičenie: Udržiavať sa vo forme a pri tom sa zabávať. Myslíte si, že to nejde dokopy? My si myslíme, že áno. Ak sa už raz naučíte točiť obručou okolo pása, nebudete ju chcieť odložiť.
  • Jednoduché spaľovanie kalórií: Správnym tréningom môžete za jednu hodinu spáliť niekoľko kalórií. Zhodiť kilá však dokážete už aj po pár minútach hoopingu denne.
  • Cesta k pevnému bruchu: Kývaním bokov dopredu a dozadu sa okrem iného precvičujú aj brušné svaly.
  • Zvýšte svoju výdrž: Hoopingom sa nestrácajú len kilá. Profituje z toho aj vaša kondícia. Ak budete hýbať bokmi s elánom a naplno, čoskoro si uvedomíte, že točenie obručou nie je detskou hrou, ale cvičením pre celé telo.
  • Stabilita a jadro: Rytmické pohyby, ktoré udržiavajú obruč vo vodorovnej polohe, posilňujú náš trup. To podporuje vzpriamený postoj. Zároveň sa tým trénuje rovnováha. 
  • Lacný trendový šport: Efektívny tréning v pohodlí domova nemusí vždy stáť veľa peňazí. Obruč je cenovo dostupná a zábavne doplní vašu základnú výbavu, pozastávajúcu z podložky na jogu, ovelastických pásy aleboručných činiek.

Tréning brucha v domácom prostredí

Cvičenie s obručou nie je len o kývaní bokmi. Je to kombinácia tanca, jogy a silového tréningu. Hlavným cieľom tréningu je sila v jadre. Viete vytrénovať brucho aj driek. Vďaka masáži pomocou obruče si viete natrvalo posilniť tkanivo. Po prvých cvičebných jednotkách musíte počítať so svalovou horúčkou. Okrem vášho brucha si cvičením dokážete posilniť aj nohy a zadok. Budete súčasne v napätí aj v pohybe. Väzivové tkanivo bude každým tréningom pevnejšie. 

S hula hop sa trénuje na nízkej pulzovej frekvencii. To uľahčuje efektívne spaľovanie kalórií a zvyšuje látkovú výmenu. 

Dosiahnete podobné výsledky ako pri intenzívnom tanci, teda ako napr. pri salse, zumbe alebo swingu. Efekt cvičenia môžeme zo športového hľadiska porovnať s efektom aeróbneho tréningu, teda s vytrvalostným tréningom.

Dokážeme pomocou cvičenia s hula hop schudnúť?

Na dosiahnutie dlhodobého úspechu pri chudnutí nestačí iba krátky tréning jedenkrát do týždňa! Mali by ste cvičiť niekoľkokrát týždenne najmenej 30, ideálne až 60 minút. Pri tom si môžete urobiť malé prestávky a obmieňať rýchlosť. Chudnutie navyše nezávisí iba od cvičenia s obručou. To, ako rýchlo budete môcť spozorovať a vidieť úspech, ovplyvňujú aj iné faktory. Ak chcete pomocou tréningu zaručene schudnúť, mali by ste sa vyhýbať nezdravej strave a všeobecne zahrnúť do každodenného života viac pohybu. S redakciou cvicte.sk sme pre vás pripravili sériu tréningov s rôznymi fitnes pomôckami, aby ste spestrili vašu každodennú rutinu. Prístup k plnohodnotným, originálnym tréningom grátis získate tu: https://www.eshop.cvicte.sk/intersport-special 

Nájsť správnu obruč

V prípade pravidelného a intenzívneho cvičenia, by ste mali pri výbere obruče zohľadniť tieto faktory: 

  • telesná hmotnosť
  • telesná výška
  • pružnosť a materiál obruče
  • kvalita a doplnky, ako napríklad hula hop s masážnymi prvkami  

Aká veľkosť obruče je tá správna?

  • Aby ste našli správnu obruč, mali by ste stáť vzpriamene.
  • Mala by siahať od zeme po pupok.
  • Pre Hoop Dancesa hodia menšie, ľahšie obruče. 
  • Ak si chcete budovať svaly a spaľovať kalórie, mali by ste siahnuť po ťažších obručiach.
  • Všeobecne platí: Čím je obvod obruče väčší, tým je jednoduchšie udržať ju hore.
  • Z fyzikálneho hľadiska to znamená: 
  • Čím je väčší priemer obruče, tým je pomalšia rotácia. 
  • Čím je obruč ťažšia, tým je vyššia odstredivá sila. Tá pôsobí smerom von a neťahá obruč rýchlo k zemi.
  • Pokiaľ vám záleží na správnom tréningu nepoužívajte malý, detský model.
  • Vsaďte radšej na kvalitný hula hop pre dospelých – napríklad na model od Energetics.

Hula hop pre začiatočníkov

Väčšina z nás točila obručou hula hop okolo pása naposledy v detstve, a preto je potrebné začať opäť od nuly. Máme pre vás zopár užitočných tipov, aby bolo pre vás cvičenie už od začiatku zábavou a aby ste ho úspešne zvládli.

Začnime omylom, ktorý je pri cvičení s hula hop bežne rozšírený: krúženie bokmi. V skutočnosti by ste sa nemali pokúšať krúžiť zadkom. Pri hula hope ide najmä o kývanie panvy dopredu a dozadu alebo do strán. Mali by ste pri tom aktivovať brušné svaly a kývanie by malo vychádzať z bokov. 

Začiatočníci by mali pri točení stáť na šírku bedier a jednu nohu dať mierne dopredu. Takýmto spôsobom sa dajú jednoduchšie dosiahnuť rovnomerné pohyby. Pred prvým otočením by mala byť obruč opretá o chrbát.

Ako udržím obruč hore?

Zvykne sa hovoriť: Nikto učený z neba nespadol. Platí to aj pre cvičenie s hula hop. Poniektorí sú v tomto smere pravdepodobne talentovanejší než ostatní. No aj keby vám to nešlo a obruč by vám neustále padala, nemali by ste to vzdať. Práve v začiatkoch je to celkom bežné. Chce to čas, kým nájdete tie správne pohyby a vhodný rytmus

  • Aby vám nezavadzali ruky,jednoducho si ich prekrížte cez prsia. 
  • Pre stabilný postoj sa postavte na šírku bedier (jednu nohu položte mierne dopredu)a vystrite chrbát. 
  • Počas cvičenia majte aktivované brušné a sedacie svaly. 
  • Nepozerajte sa pridlho dolu, príp. na obruč. Môžete dostať kŕč do pliec. 
  • Stále meňte smer.Takýmto spôsobom si rovnomerne precvičíte svalové skupiny obidvoch polovíc tela. 
  • Obmieňajte rýchlosť.Precvičíte si tým koordináciu a vytrvalosť.

Ako dosiahnem, aby sa obruč točila?

Vo všeobecnosti platí: Aby ste získali cit pre točenie obručou, musíte byť trochu trpezliví. Určitý zmysel pre rytmus, ako aj kladný vzťah k tancu však nie sú na škodu. Vyhýbajte sa výrazným, prehnaným pohybom. Aby ste hula hop rozhýbali, robte menšie pohyby panvou dopredu a späť. Rovnako môže pomôcť aj pevný povrch a vhodné oblečenie. Čim menej textílie, tým väčšia trecia plocha medzi driekom. 

Takto by ste mali začať, ak chcete obruč rozhýbať a udržať ju na bedrách: 

  1. Postavte sa na šírku bedier a jednu nohu dajte mierne dopredu.
  2. Položte si hula hop okolo pása a držte ju obidvomi rukami vodorovne a rovnobežne s podlahou.
  3. Na začiatku by ste si mali obruč položiť na chrbát vo výške krížovej oblasti.
  4. Obidvomi rukami rozhýbte hula hop.
  5. Zároveň hýbte bokmi dopredu a späť. 
  6. Váha sa presúva striedavo dopredu a dozadu.
  7. Telom hýbte v rytmickom pohybe spolu s obručou. 
  8. Ak už hrozí, že obruč spadne, choďte do mierneho podrepu alebo robte rýchlejšie pohyby. Hula hop sa tak presunie opäť nahor.

Hoop Dance: Hula hop pre pokročilých

Pri Hoop Dance je kľúčovým prvkom obruč. Nejde pri tom iba o jednoduché točenie, ale skôr o choreografiu, do ktorej je obruč rôznym spôsobom integrovaná. V závislosti od hudby môžu byť do vystúpenia zapojené rôzne prvky. 

Koľko minút denne investovať do cvičenia s hula hopom?

To, koľko času by ste mali venovať každodennému cvičeniu, závisí od rôznych faktorov. Záleží na tom, čo chcete dosiahnuť, akú máte kondíciu a kedy a kde môžete trénovať. Na začiatku je najlepšie začať s 10 až 20 minútami denne. Keď už budete poznať triky, dokážete cvičiť aj 60 minút niekoľkokrát do týždňa.

Zhrnutie: Dôvody, prečo začať cvičiť s hula hopom už dnes

  1. Cvičiť môžete začať kedykoľvek a kdekoľvek.
  2. Obruč hula hop je jedným z cenovo najvýhodnejších náradí. 
  3. Iba pár minút denne vám pomôže schudnúť a získať kondíciu.
  4. Cvičenie môže zmierniť bolesti v oblasti ramien a šije.
  5. Hula hop vás vráti späť do detstva a je veľmi trendy. 

Prajeme vám veľa zábavy!