AKÉ TLMENIE BY MALA MAŤ BEŽECKÁ OBUV?

20.04.2021

Keď hovoríme o tlmení bežeckej obuvi, znie to na prvé počutie veľmi sľubne. Väčšina z nás si spája slovo tlmenie s určitým pohodlím, ktoré zabezpečí, že svoje nohy počas behu nebudeme takmer cítiť. Z toho dôvodu je tlmenie najdôležitejšou časťou bežeckej obuvi. Nie všetky tlmenia sú však rovnaké, a preto by sme sa mali na túto tému pozrieť trochu podrobnejšie. Z tohto dôvodu venujeme téme: Aké tlmenie by mala mať bežecká obuv osobitú pozornosť.

AKÝ VÝZNAM MÁ TLMENIE BEŽECKEJ OBUVI?

Tlmenie bežeckej obuvi popisuje schopnosť tlmiť a absorbovať vertikálne a horizontálne nárazy pri došľape nohy pri behu. Každá značka na to využíva svoju vlastnú technológiu. On používa technológiu CloudTec, Nike okrem iných aj technológiu Nike Air, Asics používa špeciálne gély alebo podrážku Solyte. Všetky tieto systémy majú rovnaký cieľ: Chcú zabezpečiť čo najpohodlnejší dopad.

To, že na prvé počutie znie vysoké tlmenie veľmi dobre, ešte neznamená, že je vysoké tlmenie bežeckej obuvi vždy užitočné. Nižšie sme vám zhrnuli výhody aj nevýhody:

VÝHODY TLMENIA BEŽECKEJ OBUVI:

  • Uľahčuje ťažkým bežcom vstup do bežeckého sveta, pretože pomáha znižovať zaťaženie kĺbov, svalov a väzov.
  • Chráni kĺby, väzy a svaly pri behu na tvrdých povrchoch, ako je asfalt, betón, štrk alebo zamrznuté prírodné povrchy.
  • Netrénované svalstvo nôh by si malo na zaťaženie pri behu najskôr zvyknúť. Ak teda s behom iba začínate, nemali by ste siahnuť po najtvrdšej bežeckej obuvi.

NEVÝHODY TLMENIA BEŽECKEJ OBUVI:

  • Ak budete behať s vysokým tlmením príliš dlho, nebude sa vaše svalstvo nôh ďalej vyvíjať. Bude sa dokonca odbúravať.
  • Môže viesť k tomu, že sa zmení váš bežecký štýl, pretože stratíte kontakt s povrchom.
  • Príliš vysoké tlmenie môže viesť k nesprávnemu postaveniu.

Pri téme tlmenia musíte preto nájsť zlatú strednú cestu medzi dostatočným pohodlím a správnymi tréningovými stimulmi. Najmä ak beháte často, mali by ste svalstvo nôh trénovať rôznymi spôsobmi a poskytovať mu vždy nové stimuly.

AKÉ TLMENIE BY MALA MAŤ MOJA BEŽECKÁ OBUV, AK MÁM PROBLÉMY S KOLENAMI?

Aj keď túto otázku dostávame často, ako prvého by ste mali navštíviť vášho lekára, ktorému dôverujete – koniec koncov my môžeme o tom len špekulovať a uviesť faktory, ktoré by mohli byť príčinou bolestí kolena.

  • Nedostatočné tlmenie: Jednou z príčin problémov s kolenami by mohlo byť nesprávne zvolené tlmenie, to znamená, že bežecká obuv na príliš tvrdých povrchoch nedostatočne tlmí nárazy. V takomto prípade sa vzniknuté sily nedokážu absorbovať a energia putuje do tela, čo sa okrem iného prejaví bolesťami kolien.
  • Príliš vysoké tlmenie: Rovnakým spôsobom môže aj príliš vysoké tlmenie obuvi viesť k problémom s kolenami. Ako už bolo spomenuté vyššie, vysoké tlmenie prispieva k nesprávnemu postaveniu počas behu, čo sa môže prejaviť problémami s kolenami.
  • Nesprávny bežecký štýl: Je však možné, že je váš bežecký štýl v zásade nesprávny a nie je to dôsledok iba príliš mäkkého tlmenia. Aj v tomto prípade môže nesprávne držanie tela, ktoré nespôsobila ani neodstránila bežecká obuv, viesť k problémom s kolenami.

Ak máte pri behu problémy s kolenami, mali by ste okamžite kontaktovať svojho lekára. Môže vám povedať, či sa dá problém odstrániť správnym tlmením alebo či potrebujete bežeckú obuv, ktorá vám upraví postavenie tak, aby sa upravila supinácia alebo pronácia. Následne by vám mal každý predajca vedieť pomôcť pri výbere vašej obuvi. 🙂

PRE KOHO JE URČENÁ BEŽECKÁ OBUV S VYSOKÝM TLMENÍM?

Všeobecne môžeme povedať, že bežecká obuv s vysokým tlmením je vhodná pre 3 skupiny ľudí:

  • Ľudia s vysokou telesnou hmotnosťou pre absorbovanie síl pri došľape, aby sa nepoškodili svaly, väzy a kĺby.
  • Bežci, ktorí práve začínajú so športom a nemajú ešte silné svalstvo nôh. Tu odporúčame pomalé znižovanie tlmenia bežeckej obuvi, aby sa poskytovali nové tréningové stimuly.
  • Bežci, ktorí trávia väčšinu času na tvrdých povrchoch, ako je asfalt, betón alebo zamrznuté prírodné povrchy. Tu, samozrejme, platí ten istý princíp ako vyššie: nájsť kompromis medzi pohodlím (dobré tlmenie) a dostatočnými tréningovými stimulmi pre svalstvo nôh.

Veríme, že sme vám dali odpovede na niektoré otázky ohľadne tlmenia bežeckej obuvi. Ak by ste mali k danej téme ešte ďalšie otázky alebo pripomienky, nechajte nám odkaz na sociálnych sieťach. Veľa zábavy pri behu!