INTERSPORT Slovenská Republika :: Aktuality - Novinky :: - Čo musím zohľadniť pri kúpe elektrobicykla? ::

Čo musím zohľadniť pri kúpe elektrobicykla?

13.07.2020

Výber správneho bicykla je pre mnohých dosť vyčerpávajúcim zážitkom. Ak sa k tomu ešte pridá aj elektromotor a pojmy ako watt, krútiaci moment a newton metre, cítime sa, ako by nás katapultovali späť na hodiny fyziky.

V tomto blogovom článku sa preto budeme zaoberať rôznymi motormi, ako aj rozličnými typmi elektrobicyklov a ich komponentmi.

V prvom rade je potrebné ešte raz spomenúť, že pojmy elektobicykel a pedelec sa často používajú ako synonymá. Keď ľudia hovoria o elektrobicykloch, často tým myslia pedelecy. A pritom je vysvetlenie veľmi jednoduché. Pri pedelecu má motor iba asistenčnú funkciu, tzn. že ľudská sila je nevyhnutná. Oproti tomu je elektrobicykel malým motocyklom a vystačí si aj bez ľudskej sily – na elektrobicykle sa však vzťahujú aj úradné nariadenia podobné skútrom. Kvôli jednoduchosti zostanem pri pojme elektrobicykel. Možno však s týmito vedomosťami zabodujete u niektorého servisného zamestnanca!

Elektrobicykel, ale aký motor… a kto bol vlastne ten Newton???

Mnohé ukazovatele, ktoré sa uvádzajú pri motoroch zabudovaných v elektrobicykloch, môžeme považovať len za referenčné hodnoty. Skutočný výkon a z toho vyplývajúce jazdné vlastnosti totiž závisia od mnohých faktorov.

Dôležité jednotky

Výkon elektrického pohonu sa uvádza vo wattoch a takmer pri všetkých modeloch má hodnotu 250 W. 
Oveľa dôležitejší než výkon je krútiaci moment, ktorý sa udáva v newton metroch (Nm). Je to sila, ktorá sa prenáša z rotujúceho predmetu, t. j. prevodníka na iný predmet, a síce na zadné koleso. Stručne povedané: čím viac Nm, tým viac energie. Zamýšľať sa nad správnym krútiacim momentom prichádza na rad vtedy, keď sa musíte rozhodnúť, kde chcete s vašim elektrobicyklom jazdiť. Na rovinaté úseky, čiže v prípade mestských a trekingových bicyklov stačí 60 Nm, zatiaľ čo elektrické horské bicykle a celoodpružené elektrické bicykle, ktoré sa so svojím hrubým profilom predierajú cez strmé lesné cesty, potrebujú 80 Nm a viac.
Ďalšou veličinou, ktorú by sme nemali podceňovať, sú watthodiny, ktoré sa udávajú ako Wh. Na rozdiel od výkonu uvádzajú watthodiny čas, ako dlho môžete elektrobicyklom jazdiť, skôr než sa s vyplazeným jazykom doplazí k najbližšej zásuvke. Základnou referenčnou hodnotou je 400 Wh, pričom aj tu platí rovnako ako pri jazde autom, že skutočná vzdialenosť závisí od viacerých faktorov, ako je napríklad hmotnosť jazdca, teplota, povrch, tlak v pneumatikách atď.

Na čo sú jazdné režimy?

Väčšina elektrobicyklov má dnes riadiacu jednotku viditeľne umiestnenú v oblasti riadidiel vo forme malého displeja. Odtiaľ sa dá motor prispôsobiť rôznym typom terénu. Väčšina modelov má najmenej 3 režimy. Zatiaľ čo v najľahšom režime môže byť motor na rovnej trati takmer vypnutý, príp. len bude kompenzovať dodatočnú hmotnosť motora, cez najstrmšie stúpanie vás prevedie bez toho, aby vás potom museli napojiť na kyslík.
To, že elektrobicykel má málo režimov, neznamená nič zlé, pokiaľ dostupné režimy spĺňajú potrebný účel. Režim super uphill vám na mestskom bicykli pravdepodobne chýbať nebude.

Kto jazdí na elektrobicykli, musí aj tak radiť

Keďže nám elektrobicykel šetrí sily, často nás to láka k tomu, aby sme menej radili prevody. Avšak radenie má priamy vplyv na jazdné vlastnosti a výkon batérie. Iba ten, kto správne radí rýchlosti, vyťaží zo svojho motora maximum. Elektromotory sú vyvinuté tak, aby mohli svoju optimálnu silu využiť v určitom frekvenčnom pásme kadencie resp. šliapacej frekvencie. Preto by sme sa nemali čudovať, ak sa niekto pokúsi vyliezť na kopec s najtažším prevodom a z elektromotora sa stane ťažký spolujazdec a nie záchranca.

Elektromotor nie je všetko

Hoci sa pri novom elektrobicykli logicky kladie veľký dôraz na výkonný motor, nemali by sme spadnúť do pasce a odignorovať všetky ostatné komponenty. Ako kedysi povedal múdry klasik, s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť. Ten, kto chce silný elektromotor, nemal by šetriť na brzdách a ďalších dôležitých komponentoch. V nasledujúcich odsekoch vám vysvetlíme, prečo to tak je.

Plášte

Pri kúpe bicykla sa často podceňuje výber správnych pneumatík. A to aj napriek tomu, že predstavujú jediný styčný bod medzi človekom a terénom. Voľba správnej pneumatiky má významný vplyv na odpruženie, valivý odpor, priľnavosť a celkovo na úspornosť a životnosť batérie. 
Najdôležitejšie merné jednotky sú veľkosť kolesa (údaje v palcoch), šírka (údaje v palcoch), odporúčaný tlak vzduchu a vlastnosti profilu. Pre profesionálov sú na plášťoch uvedené aj údaje o gumovej zmesi, ktorá ovplyvňuje valivý odpor a priľnavosť, ako aj vlastnosti karkasy (hustoty tkania kostry plášťa), ktorá má vplyv na ochranu proti prepichnutiu.
Pneumatika môže využiť všetok svoj potenciál iba vtedy, ak je správne zvolený tlak vzduchu. Presnejšie to znamená, že minimálne nerovnosti neprenesie na jazdca, poskytne sľúbený valivý odpor a zabezpečí bezpečnú priľnavosť.
Aký typ pneumatiky je pre vás ten správny, závisí len od typu vášho bicykla, a tým aj od terénu, v ktorom sa budete pohybovať. Kto je často v lese a na neschodných tratiach, ten si vezme široké pneumatiky s vysokým profilom, aby dosiahol maximálnu priľnavosť v každej situácii, zatiaľ čo plášte mestských, trekingových a iných bicyklov jazdiacich po asfalte sú užšie a vystačia si aj s nižším profilom.
Pri montáži nezabúdajte na predpísaný smer rotácie plášťa 

Brzdy

Bez ohľadu na to, o aký bicykel ide, nikto by nemal šetriť na brzdách. Pri elektrobicykloch tu máme navyše ešte jeden faktor, a síce motor. Na jednej strane to znamená, že kvôli motoru je bicykel ťažší, čo má za následok dlhšiu brzdnú dráhu. Na druhej strane treba pamätať na to, že jazda s pohonom motora je pre mnohých spočiatku neobvyklá. Spôsob zrýchlenia je iný a sprostredkúva rozdielny pomer medzi silou a rýchlosťou. Na tento nový zážitok z jazdy budete chcieť vedieť rýchlo a efektívne reagovať,  preto je nevyhnutná silná a dávkovateľná brzda.
Do väčšiny bežných elektrobicyklov sa preto štandardne montujú hydraulické kotúčové brzdy. Ako pri všetkých brzdách aj tu platí zásada, že sa brzdové obloženia a kotúče majú kontrolovať v pravidelných intervaloch. Nezabudnite však, že hydraulický brzdový systém treba občas odvzdušniť.

Radenie

Ako už bolo spomenuté vyššie, správne radenie rýchlostí je nevyhnutné, ak chcete z vášho elektromotora vyťažiť optimum. Výber správneho typu radenia sa riadi vo veľkej miere typom bicykla, vďaka čomu môžeme mnohé modely vylúčiť hneď na začiatku.
Výhodou rozličných radení na elektrobicykloch je to, že dodatočná sila generovaná motorom sa vie zaobísť aj bez prevodov. V porovnaní s bežnými bicyklami preto môžu (nemusia!) elektrobicykle využívať menšiu šírku pásma.
Väčšina elektrobicyklov má teraz prehadzovače, ktoré poskytujú široké pásmo prevodov. Ich výhodou je, že ponúkajú väčšie pohodlie pri stúpaniach, ako aj na dlhých rovných tratiach.
Nevýhodou je zase údržba. Kvôli prenosu sily z pedálov a motora sa reťaz, pastorok (zadný) a predný prevodník opotrebúvajú rovnako. Aby sa výkon prevodovky neznížil ani po rokoch, musia sa takéto komponenty časom vymeniť. 
Nevýhoda jedného je výhodou druhého. Nábojová prevodovka je oproti tomu veľmi nenáročná na údržbu, nemôže však konkurovať šírke pásma prehadzovača. Práve pri bicykloch, ktoré si tak ako mestské bicykle vystačia aj s menším počtom prevodov, stojí za zváženie voľba nábojovej prevodovky.

A aký elektrobicykel teda potrebujem? 

Keďže elektrobicykel sám o sebe netvorí žiadnu kategóriu bicyklov, tak by sme sa mali skôr opýtať: Aký typ bicykla potrebujem? V zásade každá kategória bicyklov, či už ide o mestské, trekingové, krosové, cestné alebo horské bicykle, ponúka bicykle s elektromotorom.

V predchádzajúcom článku sme sa už detailne zaoberali otázkou, ktorý typ bicykla je potrebný, a preto by sme teraz radi spomenuli iba kľúčové body. 

Voľba správneho typu bicykla závisí od niekoľkých jednoduchých základných otázok, ktoré si musíte najskôr zodpovedať sami. Čím viac si budete istí zodpovedaním týchto otázok, tým je pravdepodobnejšie, že elektrobicykel bude spĺňať vaše očakávania. A keď sa dnes pozrieme na jazdcov, ako na celoodpružených horských elektrobicykloch jazdia mestom alebo kilometer za kilometrom šliapu po rovných asfaltkách, vieme, že sa tento prvý krok často prehliada.
Prvá dôležitá otázka, ktorú si musíte položiť, je: Kde budem na svojom bicykli najčastejšie jazdiť? Ak budete napríklad väčšinou v meste a jazdiť iba krátke vzdialenosti, mali by ste sa poobezerať po mestských elektrobicykloch. Pokiaľ máte v pláne chodiť v lete na dlhšie cyklistické túry a nechcete prísť o možnosť pripevnenia brašne o nosič, tak Váš bicykel nájdete práve medzi trekingovými elektrobicyklami. Chcete športový všestranný bicykel, ktorý vás bezpečne prevedie mestom a lesnými chodníkmi? V tom prípade je pre vás najlepšou voľbou krosový elektrobicykel.
Ak sa však po náročnom dni radšej chcete previesť po lese alebo zdolávať hory, tak siahnite po horskom elektrobicykli.

Dúfame, že sa nám pomocou tohto blogového príspevku podarilo objasniť niektoré nezrovnalosti alebo otázky týkajúce sa elektrobicyklov, príp. pedelecov, ktoré sme vlastne týmto mysleli. Ak by ste aj napriek tomu mali ďalšie otázky, napíšte nám alebo sa spýtajte v obchode, ktorému dôverujete.