|Viac

Ako zvoliť správny prevod a nájsť optimálnu pozíciu na bicykli?

26.08.2011

Vo všeobecnosti pri každom stúpaní platí: radšej včas podradiť, ako sa trápiť na ťažkom prevode pri nízkej frekvencii. Nielen, že stratíte tempo, ale utrpí aj prekrvenie svalstva, čo vedie k prekysleniu a náhlemu poklesu výkonu.

Podobné následky môže mať aj príliš ľahký prevod. Pedálujete ako divý, takmer sa však nehýbete z miesta a len sa unavíte. Najjednoduchšie pravidlo pre udržanie si správneho tempa znie: Tlak na pedále by sa po zmene prevodu takmer nemal zmeniť. Vybrané predajne Intersport ponúkajú modernú videoanalýzu pozície na bicykli.

Pri jazde z kopca musíte presunúť ťažisko čo najviac dozadu. V neznámom teréne a pri strmých, náročných zjazdoch by ste mali presunúť zadok až za sedadlo. Súčasne si musíte udržať správne napätie tela, aby ste neboli príliš kŕčovitý. Kolená a lakte musia byť pokrčené, aby ostali pohyblivé. Takto dokážete lepšie udržiavať rovnováhu a rýchlejšie reagovať na prekážky. Pri brzdení vždy používajte obe brzdy, osvedčené rozloženie síl je ca. 2/3 na zadnú a 1/3 na prednú brzdu. Pozor: Nesmiete však zablokovať kolesá, lebo hrozí veľké riziko šmyku.

Hore kopcom je naopak dôležité, aby ste nesedeli príliš vzadu, lebo predné koleso potom môže stratiť trakciu. Keď neudržíte predné koleso na zemi, budete nútený z bicykla zosadnúť. Musíte sa však sústrediť aj na zadné koleso. Ak sa tlak na zadné koleso zníži, môže sa pretočiť - stáva sa to častejšie, ak stojíte v pedáloch a idete po nespevnenom povrchu.