|Viac

Ako po behu urýchliť regeneráciu?

29.04.2011

Pred tréningom aj po ňom je dôležité zaradiť naťahovacie cviky. Niekedy ste si možno pri zimnom behaní všimli, ako si spotený bežec sadol na lavičku v parku a odpočíval. Zahaľovala ho pritom para z jeho prehriateho tela. Naťahovať sa začal, keď mu už bolo trochu chladno a striasalo ho zimou. Presne v tejto fáze sa vystavuje riziku prechladnutia. Potiť sa je síce zdravé, neplatí to však pre šport v chladnom počasí. Človek totiž najrýchlejšie vychladne vo chvíli, keď sa nehýbe.

Po behu je preto najrozumnejšie čo najrýchlejšie sa premiestniť do vykúrenej miestnosti, najlepšie do vlastnej kúpeľne, rýchlo sa vyzliecť a ponoriť sa do horúcej vane. Trocha soli vo vode pocit uvoľnenia ešte umocní. Ak máte tú možnosť, pokojne si doprajte aj saunu. Ale pozor, s prehriatím to nepreháňajte. Štvrťhodina v 60 až 80 stupňovej vode úplne stačí.
Vďaka kúpeľu a saune zostane svalovina zahriata a Vy môžete po čase pokračovať v tréningu. Po tomto uvoľnení sa je ideálne zaradiť gymnastický a strečingový program, ktorý zahrnie minimálne dolnú časť chrbta, oblasť zátylku a ramien, zadok, nohy (zadnú aj prednú stranu) a chodidlá. Len tak zostanú svaly dobre prekrvené a pružné.

Veľa ľudí nevie, že v odpočinkovej fáze telo vysiela určité signály, ktoré vedú k zvýšeniu výkonu. Tento jav sa nazýva superkompenzácia.