|Viac

Ako sa mám obliecť na beh v zime?

31.12.2010

K dobrému pocitu z behania, ale aj k ochrane Vášho zdravia určite prispeje funkčné oblečenie. Ak tepelná výmena medzi rozohriatym telom a studeným vzduchom počas športovej činnosti nie je dobrá, strácate nielen radosť z pohybu, ale môžete sa ľahko "dopracovať" k zdĺhavému chronickému prechladnutiu.

Pri nízkych teplotách by ste mali mať na sebe vždy tri rôzne vrstvy oblečenia. Spodná vrstva má dôležitú úlohu pri ochrane zdravia. Táto vrstva odsáva pot čo najrýchlejšie preč od tela a udržuje tak stálu teplotu. Potením telo odovzdáva do okolia prebytočné teplo – deje sa to formou odparovania potu z kože. Ak je priliehavé oblečenie vlhké alebo dokonca mokré, telesná teplota sa veľmi rýchlo znižuje, predovšetkým, keď sa prestanete hýbať. Následkom je prechladnutie svalovej hmoty, kĺbov a vnútorných orgánov. Funkčná bielizeň udržuje telo v teple a odvádza pot okamžite do ďalšej vrstvy oblečenia. Má vysokú priedušnosť.

Stredná vrstva musí, okrem odvádzania vlhkosti smerom von, fungovať aj ako tepelná izolácia. Najvhodnejším materiálom je fleece. Ďalšími výhodami tejto tkaniny sú ľahkosť, vysoká elasticita, jednoduchá údržba a malý objem. Okrem toho sa fleece veľmi príjemne nosí.

Taktiež vrchná vrstva má byť vysoko priedušná, aby nebol prerušený transport potu smerom von. Ako posledná vrstva je vystavovaná poveternostným vplyvom a musí byť nepremokavá, to znamená odolná voči vode aj vetru. V prípade, že vonku nie je veľká zima, hodí sa na tréning bunda s odnímateľnými rukávmi, ktorú je možné použiť aj ako vestu.