|Viac

Existujú kardio-prístroje na doma?

15.10.2010

Keď sa začne deň skracovať a teploty klesajú, upadá naša motivácia k telesnej aktivite. Ale práve v zime je veľmi dôležité, aby sme udržiavali náš krvný obeh v kondícii, aby sme posilňovali určité svalové skupiny a utužovali imunitný systém. Výborným dlhodobým riešením je práve domáci kardio-prístroj.

Tento súhrnný pojem zahŕňa celý rad tréningových prístrojov, s ktorými možno veľmi efektívne zvyšovať výkonnosť kardiovaskulárneho systému a pozitívne ovplyvňovať krvný tlak, látkovú výmenu, spaľovanie tukov a odbúravanie stresu. Okrem toho má každý taký prístroj rôzne komponenty a funkcie na zvyšovanie kondície. S rastúcou cenou pribúdajú individuálne nastaviteľné programy a dáta na analýzu tréningu.

Začnime najprirodzenejším ľudským pohybom – chôdzou alebo behom. Bežecký pás umožňuje efektívny pohyb celého tela, posilňuje sedacie svalstvo a svalstvo nôh. Rozlišujeme medzi mechanickými a elektronickými bežeckými pásmi. Prvé sú poháňané pohybom bežca a umožňujú prirodzený pohyb pri schôdzi a behu len čiastočne. Elektronické pásy majú vstavaný elektromotor a možno ich nastaviť podľa individuálnych požiadaviek. Pri tréningu vždy noste kvalitnú bežeckú obuv!

Asi najznámejším kardio-prístrojom je rotoped (stacionárny bicykel), ktorý šetrí kĺby a je veľmi vhodný na vytrvalostný tréning a tréning sedacieho svalstva a svalstva nôh. Ergometer je vylepšený rotoped, ktorý udáva podaný výkon vo wattoch a tým je vhodný aj na terapeutický tréning.

Na veslárskom trenažéri sa navyše posilňuje aj svalstvo rúk, ramien a chrbta. Vďaka zapájaniu mnohých svalových skupín je spotreba kalórii na tomto prístroji najväčšia.

Eliptický trenažér spája vlastnosti domáceho trenažéra, bežeckého pásu a veslárskeho trenažéra a predstavuje teda najvšestrannejší kardio-prístroj. Vďaka plynulému eliptickému pohybu je eliptický trenažér výnimočne šetrný ku kĺbom. Keďže sa na ňom zapája viac svalových skupín ako napríklad na domácom trenažéri, spaľuje sa aj viac kalórii.

Aby ste mali pri tréningu na akomkoľvek kardio-prístroji presnú kontrolu a prehľad o vašom tréningu, mali by ste vždy používať merač srdcovej frekvencie. Pri špičkových kardio-prístrojoch sa na meranie frekvencie používa hrudníkový pás, ktorý je väčšinou dodávaný spolu s prístrojom. Tieto prístroje majú integrovaný snímač a zobrazujú srdcovú frekvenciu na displeji prístroja.