INTERSPORT Slovenská Republika :: Aktuality - Novinky :: - Viac než len nový fitnes trend: „Functional Trainer“ ::
|Viac

Viac než len nový fitnes trend: „Functional Trainer“

30.09.2013

„Functional Trainer“ od Energetics možno pôsobí nenápadným dojmom, no tento čierny zázrak má niečo do seba: Intersport-blog sa zhováral s trénerom Thomasom Bublom o spôsoboch použitia, tipoch pre začiatočníkov a výhodách tejto modernej tréningovej pomôcky. Súčasne by mala zlepšovať silu, koordináciu a pohyblivosť – ale ako a prečo?


Intersport: Ako „Functional Trainer“ funguje a je to viac než len móda?

Thomas Bubla: Túto tréningovú pomôcku si môžete zobrať všade so sebou a hocikde si ju zavesiť. Môžete tak robiť všemožné cvičenia na všetky svalové skupiny. Narozdiel od klasických strojov vo fitnes štúdiu, na ktorých trénujete izolovane jeden sval, „Functional Trainer“ vás neobmedzuje vykonávať iba jeden kontrolovaný druh pohybu. Vďaka nestabilite musíte dráhu pohybu kontrolovať vlastným svalstvom.

Potrebujem pri cvičení trénera, ktorý ma povedie, alebo ďalšiu osobu, ktorá mi poskytne oporu?

Cvičenie na klasických strojoch je jednoduchšie, lebo nedávajú veľa priestoru na robenie chýb. Ak už máte s cvičením určité skúsenosti, dokážete s pomôckou „Functional Trainer“ vykonávať oveľa viac cvikov – ak toľko skúseností nemáte, bude paleta cvikov, prirodzene, menšia. Je to však všetko len vecou tréningu. Začiatočníkom by som určite odporučil, aby si dve-tri hodiny zacvičil s niekým, kto sa v Tréningu s pomôckou „ Functional Trainer“ vyzná a pomôže im.

Na aký druh tréningu sa tento malý zázrak hodí?

Používať ho môžu všetky vekové skupiny, lebo si cvičenia môžete jednoducho prispôsobiť. Ak robíte s pomôckou „Functional Trainer“ kľuky, môžete regulovať intenzitu pomocou páky. To znamená: Kto je dobre trénovaný sa postaví pod menším uhlom, starší ľudia, naopak, zvolia ostrejší uhol – páka tak bude menšia, ale účinky nestability budú stále plnohodnotné.

Pre koho sa tento tréning hodí?

Ak cvičenia vykonávam správne, hodí sa táto pomôcka pre všetky vekové skupiny. Je rovnakým prínosom pre 65-ročného dôchodcu aj pre 18-ročného výkonnostného športovca. Podľa toho, akú pozíciu a aké cvičenie si zvolíte. To si však vyžaduje určité skúsenosti. Preto odporúčam, aby ste absolvovali najprv dve-tri hodiny s trénerom a vykonávali cvičenia pod profesionálnym vedením. Potom môžete s pomôckou „Functional Trainer“ trénovať efektívne aj doma.

Ako často by ste mali a môžete trénovať?

To závisí od individuálnej výkonnosti a trénovanosti. Čo sa týka objemu, plánujete si tréning rovnako ako pri posilňovaní. Ale: Cvičenci, ktorí ešte nikdy neposilňovali, dokážu už úplne spočiatku vykonať veľa cvikov a už na začiatku asi po dvoch tréningoch zaznamenajú nárast výkonnosti.

Znamená nárast výkonnosti svalovicu?

Nie nevyhnutne, prináša však zvýšenie sily a istý rozvoj svalstva. Ak s tréningom iba začínate, určite by ste si nemali naložiť päť či šesť tréningových jednotiek za týždeň. Pohybový aparát jednoducho potrebuje určitý čas, aby si na nové podnety zvykol.

A čo je kľúčom k úspechu?

Určite to nezávisí od konkrétnej tréningovej pomôcky. Záleží na človeku. Kto chce, dokáže dosiahnuť úspech aj tréningom bez pomôcok. Ale „Functional Trainer“ nepochybne umožňuje lepší spôsob tréningu ako klasické stroje vo fitnes centre. Nemá to predsa logiku – keď už celý deň presedím v kancelárii – aby som sa večer aj vo fitnes centre znova posadil na nejaký stroj. Tento problém s pomôckou „Functional Trainer“ určite nemáte, lebo pri všetkých cvikoch musíte sami udržiavať napätie tela. Takmer všetky cvičenia sa vykonávajú vo vzpore alebo stojac, čo je tiež veľmi veľkou výhodou!

Thomas Bubla (33) sa venuje vede o telesnej kultúre a od januára 2012 spolumajiteľ viedenského fitnes štúdia First Floor. V mladosti sa Thomas ako poloprofesionálny fourcrosser zúčastňoval pretekov svetového pohára v horskej cyklistike, dnes sa preháňa na bicykli po trailoch vo Viedenskom lese a v zime na lyžiach po zjazdovkách.