|Viac

Ako si rekreační športovci udržia chladnú hlavu

10.07.2012

Vyše tridsať stupňov a slnečno – horúcich dní sme toto leto zopár zažili. Mnohí sa pýtajú, či je športovanie v horúčavách zdravé. Odpoveď je: áno, ak budete dodržovať niekoľko odporúčaní.

Pohľad na hodinky s meračom tepu odhalí už pred tréningom, že tepová frekvencia je za horúcich dní vyššia ako zvyčajne. Telo musí pracovať intenzívnejšie, aby udržalo teplotu v optimálnom rozsahu tesne pod tridsiatimi siedmymi stupňami. Rekreační športovci by mali túto extra záťaž zohľadniť a prispôsobiť intenzitu tréningu.

Presné pravidlá, ako by mal tréning za horúčav prebiehať, neexistujú. Niektorým ľuďom na vysokej výkonnostnej úrovni vysoké vonkajšie teploty vôbec nevadia. Ak sa venujete športu len príležitostne, alebo máte problémy so srdcom, mali by ste sa o tréningu poradiť so svojím lekárom.

Tipy na športovanie počas horúčav

  • Športujte ráno alebo večer. Vtedy je chladnejšie.

  • Pite viac ako zvyčajne. Aj tu platí pravidlo: pite skôr, ako pocítite smäd.

  • Kontrolujte si pulz. Je to najlepšia pomôcka, ako určiť optimálne tréningové zaťaženie.

  • Počas horúčav oceníte príjemné funkčné oblečenie. Rýchlo a spoľahlivo odvádza pot preč od tela.

  • Zmeňte miesto, kde športujete alebo športovú disciplínu: Prebehnúť sa v lese je počas horúčav príjemnejšie, ako odohrať tenisový zápas na pražiacom slnku.

  • Chráňte sa pred slnkom (pokrývka hlavy, slnečné okuliare, opaľovací krém).

  • Na bicykli a na korčuliach vás ochladí prúdiaci vzduch.